Tallinna Ülikoolis alustab jaanuarist Euroopa Komisjoni 2,5-miljonilise grandi toel uus jätkusuutliku tuleviku uurimisele suunatud projekt, mille teadusrühma juhib Warwicki Ülikooli professor, akadeemik Anu Realo.
Tallinna Ülikooli teadlased said 2,5 miljonit kestliku tuleviku uurimiseks
Rahastuse eesmärk on tõsta Tallinna Ülikooli teadusvõimekust kestliku tuleviku uuringute alal.
«Keskkonna halvenevast olukorras räägitakse palju. Pakutud lahendused keskenduvad tihti tehnoloogilistele uuendustele, kuid jätkusuutlikuks eluks vajalike kestlike lahendusteni ei saa jõuda ainult tehnoloogia abil, muutuma peaks ka inimeste arusaam ja käitumine,» selgitas projekti vastutav täitja, Tallinna Ülikooli täiskasvanuhariduse ja mitteformaalõppe professor Kai Pata tagamaid.
Pata sõnul tulevad siinkohal mängu nn pehmed, sotsiaal- ja humanitaarteadused. «Need toovad kokku psühholoogia, õppimis- ja käitumisuuringud, kommunikatsiooni- ja poliitika-uuringud ning aitavad haridustöötajaid, kogukondi ja organisatsioone targemate valikute suunas palju ressursi säästlikumalt.»
Jaanuaris algav projekt SustanERA sai 2,5 miljonit eurot toetust Euroopa Komisjoni Horisont 2020 Euroopa teadusruumi õppetooli (ERA Chair) meetmest. Projekti veab eest professor Kai Pata. Akadeemik Anu Realo juhtimisel asutakse uurima, kuidas toetada ja suunata inimesi jätkusuutlikumate valikute tegemisel.
Anu Realo sõnul hoolivad eestlased küll enda sõnul väga loodusest, kuid kalduvad oma igapäevaelus tegema siiski keskkonnale kahjulikke valikuid. «Me soovime algava projekti raames välja selgitada, millised on Eesti inimeste hoiakud jätkusuutliku arengu suhtes ning millele need tuginevad.»
Realo sõnul on kaugem eesmärk loomulikult kaasa aidata lahenduste leidmisele, mis suunaks inimesi oma igapäevaelus kestlikumaid valikuid tegema. Selleks on aga kõigepealt vaja mõista, mis on need konkreetsed takistused. «On selleks vähene teadlikkus või vastutustunde puudumine, aja ja ressursside nappus, poliitilised hoiakud või siis hoopiski keskkonnasõbralike lahenduste kättesaadavus, mis inimeste valikuid ja käitumist ennekõike mõjutab.»
Realo rõhutas, et projekti vaieldamatu trump on interdistsiplinaarne uurimisrühm, kuhu kuuluvad eksperdid mitte ainult psühholoogia ja haridusteaduste, aga ka poliitika, keskkonna ja käitumisteaduste ning inimgeograafia valdkondadest. Projekti juures asub lisaks tööle neli doktoranti ja järeldoktoranti, kes värvatakse rahvusvahelise konkursi abil.
Uurimisgrupp võtab kasutusele avatud labori (ing. k. Open Lab) lähenemise, mis aitab hõlbustada koostööd erinevate huvigruppide vahel, kellega projekti raames kavatsetakse koostööd teha. «Avatud labori näol pole tegemist mitte füüsilise ruumi, vaid koostöövormiga, mis võimaldab uurimisrühmal jagada oma tulemusi, tööriistu ja andmeid teistega avatud ja ligipääsetaval viisil, hõlbustades nii koostööd erinevate avaliku või erasektori organisatsioonide esindajate vahel,» täpsustas Pata.
ERA õppetoolid on Euroopa Komisjoni Horisont 2020 programmist rahastatud toetusmeede, mille eesmärk on aidata Euroopa Liidu ühtlustusoiirkonna riikide teadus- ja arendusasutustel tõsta oma teadustöö tipptaset ja konkurentsivõimet väljapaistva teadlase juhtimisel.
SustainERA projekt algab 2025. aastal ja kestab 2029. aasta lõpuni.