Arenguseire Keskuse juhataja Tea Danilov tõi välja, et õpetajate puudus süveneb Tallinnas ja Tartus, kuid suurtest linnadest väljaspool asuvates omavalitsusüksustes hakkab järjest rohkem õpetajaid üle jääma.
«Õpetajakoolituse õppekohtade arvu suurendamise kõrval on oluline otsida lahendusi, kuidas õpetajate piirkondlikku üle- ja puudujääki tasakaalustada. Muu hulgas on vaja läbi mõelda, kuidas me saame tulevikus suurlinnadest väljaspool olevaid õpetajaid paremini kaasata,» ütles Danilov.
Arenguseire Keskus toob aastaraamatus välja, et üks võimalus on õpetajate jagamine koolide vahel ning veebiõppe laialdasem rakendamine. «Eestis on häid näiteid, kuidas maakoolide õpetajad suudavad ka teisest Eesti maapiirkonnast õpilasi veebi kaudu juhendada,» sõnas Danilov ning lisas, et selleks on vaja koolidel ja omavalitsusüksustel teha koostööd, ühildades tunniplaane, tagades vajalikud IT-lahendused või korraldades õpetajate liikumist mitme kooli vahel. «Tuleb arvestada sedagi, et veebiõpe peab olema õpilasi kaasav ja interaktiivne, mitte lihtsalt kuiv loeng veebi vahendusel,» rõhutas ta.
Koolivõrgu korrastamine on õpetajate järelkasvu tagamiseks paratamatu, ent see ei pea tingimata tähendama väikekoolide sulgemist. Arenguseire Keskus soovitab hõrealade puhul multifunktsionaalseid ja energiasäästlikke kogukonnamajasid, kuhu mahuksid tegutsema nii väike kodulähedane kool kui ka teised kogukonnale olulised teenused.
Aastaraamatus juhib Arenguseire Keskus tähelepanu, et lahendamist vajab küsimus, kas ja kuidas saaks omavalitsused (KOV) põhjendatud juhtudel pidada ühist kooli. Näiteks praegu saavad kohalikud omavalitsused pearaha süsteemi alusel üksteisega arveldada, kui ühes omavalitsusüksuses elav laps käib koolis teises omavalitsusüksuses. Samas puuduvad lahendused, kuidas omavalitsused saaks ühiste kooli- või kogukonnamajade rajamisel teha koostööd ja jagada kulusid.