Tööandja brändingu agentuuri Instar poolt 14. aastat läbi viidud õpilaste tööootuste ja tööandja maine uuringu järgi hindavad õppurid enim LHVd ja Apollo Groupi.
Õppurid hindavad tööandjatena enim LHVd ja Apollo Groupi
Üle-eestilise kõrgkoolide õpilaste uuringu järgi soovis 2023. aastal LHVs töötada 47 protsenti tudengitest. Eesti kogenud töötajate eelistatuim tööandja on samuti LHV Pank, kus soovib töötada 74 protsenti vastajatest. Eesti kutsekoolide õpilaste hinnangul on kõige atraktiivsem tööandja Apollo Group, kus soovib töötada 50 protsenti kõigist kutsekoolide õpilastest.
Edu pant on ühtsustunne
Eesti Kaubandus-Tööstuskoja peadirektori Mait Paltsi sõnul tuleb süstemaatiliselt kujundada töökeskkonda, mis tagaks töötajate rahulolu ning sealhulgas soovi oma tööandjat teistelegi soovitada.
«Atraktiivne tööandja teadvustab endale, et töötajad, aga ka meeskonna ühtsustunne on organisatsiooni suurim vara. Autasustades atraktiivseid tööandjaid, tunnustatakse ka seda tööandja pühendumist ja panustamist, mis ei piirdu pelgalt majanduslike hüvedega, vaid hõlmab ka inimsuhteid ja ühiskondlikku mõju. Seega võib samuti öelda, et tunnustatud ettevõtted ja organisatsioonid on lisaks atraktiivsusele ka igati eeskujulikult juhitud,» rõhutas Palts.
Eesti tudengite uuringut on läbi viidud alates 2010. aastast, LHV atraktiivsus on hinnatavate organisatsioonide hulgas aasta-aastalt kasvanud. «Atraktiivsus võimalike töötajate silmis ei teki ühe aastaga, vaid selleks on vajalik järjepidev panustamine oma inimeste heaolusse, aga ka oma loo jutustamine laiemalt. LHV meeskond on viimastel aastatel väga kiiresti kasvanud ning kasvu juures on järjest olulisemaks saanud ühiste väärtuste ja kultuuri hoidmine, mida oleme teadlikult ühiste sündmuste kaudu edendanud. Mulle tundub, et kui meie inimesed teavad, mida ühiskonna ja oma klientide jaoks saavutada tahame, siis paistab see ka väljapoole,» ütles LHV Panga juhatuse esimees Kadri Kiisel.
Apollo Groupi personalijuht Kristiina Tinn märkis, et atraktiivse tööandja tiitel on suur tunnustus, mida Apollos hinnatakse väga kõrgelt. «Meie ligi 1500 apollokat on need, kes iga päev aitavad kogu Apollo grupil olla uuendusmeelsem ja julgem. Usume, et just tänu sellele oleme juba aastaid kutsekooli õpilaste poolt valitud atraktiivsete tööandjate tabelis kõrgetele kohtadele. See on parim tunnustus ühele tööandjale. Me jätkame Apolloga seda teekonda, et pakkuda veelgi paremaid võimalusi ja olla silmapaistev.»
Netopalga ootus on kasvanud kaks korda
Tööandja brändingu agentuur Instar viis märtsis-mais läbi üle-eestilise töötajate tööootuste ja tööandja maine uuringu, kus osales üle 6000 tudengi, kutsekooliõpilase ja töökogemusega inimese majanduse, infotehnoloogia, ehituse, humanitaaria, inseneri, logistika ja teistest valdkondadest. Uuringut viiakse läbi alates 2010. aastast.
«Sel aastal hindasid tudengid 264 Eesti organisatsiooni atraktiivsust ja sel aastal on kõigi õppurite hulgas, sõltumata nende erialast, kasvanud IT-sektori kõrval taas panganduse ja humanitaaria valdkonna tööandjate atraktiivsus,» kommenteeris uuringu tulemusi tööandja brändingu agentuuri Instar tegevjuht Kersti Vannas.
Töötasust ei saa mööda vaadata ja viimase neljateistkümne aasta jooksul, mil uuring on toimunud, on Eesti tudengite netopalga ootus kasvanud kaks korda. Aastaga on tõusnud kooli kõrvalt töötavate tudengite netotöötasu, mis oli 2022. aastal 1170 eurot kuus ja 2023. aastal 1246 eurot. Sealjuures on noorte netopalgaootus tõusnud aastaga 285 euro võrra, 2293 euroni kuus. 2022. aastal oli noorte netopalgaootus 2008 eurot kuus.
Noored soovivad saada ettevõtjaks
2023. aastal on kasvanud ettevõtjaks saamise huvi võrreldes eelmise aastaga. 20 protsenti noortest soovib olla ise enda tööandjaks. Kuigi enamik ehk 54 protsenti tudengitest soovib teha erasektoris palgatööd, on see number kahanenud avaliku sektori suurenenud huvi arvelt: 24 protsenti soovib töötada avalikus sektoris. Kolmandas sektoris soovib töötada kaks protsenti vastanutest.
2023. aastal on tudengite hinnangul kaks kõige olulisemat töökohavalikut mõjutavat tegurit organisatsioonipoolne töötajate võrdne ja aus kohtlemine, mida hinnati kõige olulisemaks 50 teguri seast. 2010. aasta olulisim valikukriteerium oli huvitav ja arendav töösisu ning võrdne kohtlemine oli alles neljandal kohal.
Viimaste aastate kriiside mõjul on kasvanud 37 protsenti noorte hulk, kes pole kindlad, kas nad leiavad pärast kooli lõpetamist oma ootustele vastava töö. 95 protsenti soovib leida erialast tööd Eestis, kuid 69 protsenti tudengitest oleks huvitatud erialasest tööst välismaal.
Töö otsimisel ja tööandja kohta info hankimisel peab 92 protsenti vastajatest oluliseks kanaliks tööandja kodulehte. Järgnevad töövahenduskeskkonnad ja praktikantide programmid. 81 protsenti noortest peab oluliseks organisatsiooni olemasolevate töötajate soovitusi.
2023. aasta Eesti tudengite 10 atraktiivseimat tööandjat (264 hulgast):
1. AS LHV Pank
2. Microsoft (sh Skype)
3. Haridus- ja teadusministeerium
4. Wise
5. Bolt Technology OÜ
6. Eesti Energia AS
7. Pipedrive OÜ
8. Swedbank AS
9. AS Tallinna Lennujaam
10. ERR (Eesti Rahvusringhääling)
2023. aasta Eesti kutsekoolide 10 atraktiivseimat tööandjat (232 hulgast):
1. Apollo Group OÜ
2. Hilton Tallinn Park
3. Politsei- ja piirivalveamet
4. Radisson Blu (Hotell Olümpia)
5. Microsoft Estonia OÜ (sh Skype)
6. Swedbank AS
7. Fazer Eesti OÜ
8. AS LHV Pank
9. Euronics
10. Telia Eesti AS
Instar on tööandja brändingu agentuur, mis tegeleb 2007. aastast tööandja maine alaste uuringute läbiviimisega ja tööandja brändingu täisteenuste pakkumisega Balti riikides ja Soomes. Instar on üleeuroopalise tööandja brändinguga tegelevate agentuuride EAEBA liige.