Õpetamine on vastastikune rikastumine
Ehkki füüsikas teooriat õpetamata ei saa, võiks Shvaikovsky sõnul kolmandik materjalist olla ühel või teisel kujul mingite näidetega toetatud: «Sa ei pea terve tund praktikumidega tegelema, küll aga võiks tuua klassi elavaid näiteid. See jätab õpilastele hoopis teistsuguse elamuse, kui nad näevad, kuidas asjad toimivad. Ja kui sa veel selle ümber tekitad arutelu, miks see niimoodi on… Aga mis te arvate, mis oleks, kui muudaksid selle tingimuse? Või teise? Sealt hakkabki õpetaja ja õpilase vahel vastastikune rikastumine.»
Praktilisest elust tulevad taipamised toovad klassile – ja talle endale – kõige rohkem sära silmadesse. «Võtame näiteks Ohmi seaduse – selle asemel hakata lihtsalt rääkima, võtad mingi takisti, mõõdad ja joonistad koos õpilastega samad graafikud ning nad päriselt saavad aru, et need graafikud tegelikult ka töötavad.»
«Või võtad mingi tühja Selveri salatikarbi ja hakkad seletama, et see on hoopis laev. Ja kuidas üleslükkejõud või Archimedese seadus töötab. Valad salatikarbi vett täis ja kaalust näed ära, et 490 grammi juures vajub laev põhja, 480 grammiga püsib veepinnal. Kui sa näed seda reaktsiooni ning arusaamist õpilaste silmis, siis see on kaif, tegelikult ka. See annab mulle energiat, aga äkki neile isegi rohkem,» räägib Shvaikovsky õhinal.
Õpetajatöö hindamiseks on vaja ühiskondlikku kokkulepet
Shvaikovsky sõnul on õpetajatöös erialastest teadmistest isegi olulisem sisemine põlemine: «Isegi erialane ettevalmistus pole nii määrav kui silmade sära ning tahtmine õpilastel silmi särama panna. Kes võtab õpetamist kui lihtsalt kohustust – nemad sellest tööst kaifi ei saa. Aga lastel on väga tundlikud sensorid ja nad tunnevad selle kohe ära.»
Oluliseks faktoriks õpetajate ning sisemise põlemise põual peab ta kahtlemata palka: «Soomes hakkasid kunagi õpetajad saama rohkem raha kui teadlased ja see tõi lõpuks kaasa olukorra, kus ülikoolide andekamad läksid kooli, mitte teadusesse. Kunagi tegime ühiskondliku otsuse hakata arendama e-riiki ja digiühiskonda sõltumata sellest, mis parasjagu Toompeal või Stenbocki majas toimub või mis koalitsioon võimul on. Minu hinnangul oleks vaja sarnast laiemat kokkulepet ka õpetajate teema osas.»
Käesolevas artiklisarjas tutvustame kümmet füüsikaõpetajate tunnustusprogrammi «Lae End» nomineeritud põhikooliõpetajat üle Eesti. Programm on mõeldud just neile õpetajatele, keda jäädakse meenutama ka ammu pärast viimast koolikella.