Üha rohkem on Lubergi sõnul ka ümberõppijaid. «Sel aastal pakkusime välja mikrokraadi kava, kus saab programmeerimist õppida, ja huvi tundis üle 150 inimese,» räägib ta. «Tore on näha, et eriala on jätkuvalt väga populaarne.»
Tudengeid võetakse Lubergi sõnul tööle kergesti ja võib-olla isegi natuke liiga kergesti. «Kui tudeng läheb peale esimest aastat juba tööle, siis aeg õppimiseks kahaneb, kooliasjadega ei jõua enam nii palju tegeleda,» märgib ta, tõdedes, et ega siin lihtsat lahendust ei ole. Tudeng ju ise soovib eneseteostust, erialane töö ehk annab ka õppimiseks motivatsiooni juurde – ei saa ju talle öelda, et ära mine tööle.
«Samas mõjutab see kahjuks väljalangemist, on olnud edukaid tudengeid, kes peale tööleminekut ei olegi suutnud kooli ära lõpetada,» nendib ta ja lisab, et mingil määral on töötavale tudengile abiks sessioonõpe.
Ettevõtete eksperdid abiks
Lubergi arvates on väga keeruline leida lahendust ka õppejõudude vähesuse probleemile, eriti vähe on tehniliste ainete õpetajaid. «Pisut aitab see, kui saab õppetöös rakendada eksperte ettevõtetest,» ütleb ta. «Selline koostöö on kasulik mõlemale poolele – ettevõtjale võib mõni tubli tudeng silma jääda, samas kasvab firma maine tudengite seas.»
Veidi on abi ka veebikursustest, kus rohkem vastutust on õppijal endal. Kõige paremini töötaks Lubergi arvates muidugi see, kui riik hakkaks õpetajate panust rohkem hindama ja palgad tõuseksid, aga see ei tundu talle väga tõenäoline. «Isegi kui see juhtuks, saaksime positiivset mõju näha alles umbes viie aasta pärast,» tõdeb ta ning märgib, et nii ei jää ikkagi praegu muud üle, kui kasutada rohkem tehnoloogiat. Samas on väga oluline jälgida, et õpilane ei jääks üksi oma muredega – muidu võib kannatada vaimne tervis, nagu seda paljudega juhtus koroonaajal, kui ühiskond oli suletud.
Aasta õpetaja konkursi laureaadid kuulutatakse välja laupäeval, 8. oktoobril Pärnu kontserdimajas aasta õpetaja galal «Eestimaa õpib ja tänab».