K, 1.02.2023

Õppimine kui ühisvara? Tehnikaülikooli teadlased uurivad, kuidas jõuda õppijakesksete ja koostöiste lahendusteni

PM Haridusportaal
Õppimine kui ühisvara? Tehnikaülikooli teadlased uurivad, kuidas jõuda õppijakesksete ja koostöiste lahendusteni
Facebook Messenger LinkedIn Twitter
Comments
Fotol vasakul Ülly Enn, noortevaldkonna ekspert, kes uurib ühisvaralisi õpikogukondi nooremteadurina; ja paremal Vasileios Kostakis, P2P juhtimise professor Tallinna tehnikaülikoolis ja Harvardi ülikooli õppejõud.
Fotol vasakul Ülly Enn, noortevaldkonna ekspert, kes uurib ühisvaralisi õpikogukondi nooremteadurina; ja paremal Vasileios Kostakis, P2P juhtimise professor Tallinna tehnikaülikoolis ja Harvardi ülikooli õppejõud. Foto: MIHUS

Kui palju kogevad lapsed ja noored tänapäeval koolis, kuid ka noorsootöös, kodudes ja kogukonnas laiemalt seda, et neilt päriselt oodatakse arvamust selle kohta, mida nemad eelistaksid? Ja kui nad mõtlevad kaasa, väljendavad oma valikuid ja teevad koostööd, kas nad saavad siis ka tähenduslikku tagasisidet ja on teadlikud otsustusprotsessist? Kuivõrd nad kogevad, et nende panus midagi mõjutab ja muudab?

Tallinna tehnikaülikooli (TTÜ) Nurkse instituudis ühisvaralisi õpikogukondi uurivad Ülly Enn ja Vasileios Kostakis on välja käinud idee, et on viimane aeg asuda õpimaastikku ümber kujundama selliselt, et õppijatel oleks suurem sõnaõigus selles, kuidas õppimist kui ühist ressurssi luuakse ja hallatakse ning et õppeprotsessid oleksid koostöisemad.

Enn ja Kostakis leiavad, et maailmas jõudsalt leviv kogukondliku ühisvara praktika pakub inspiratsiooni ja väärt näiteid nii hariduselu ümberkorraldamiseks kui ühiskonnakorralduseks laiemalt, et leida uudseid lahendusi riukalikele sotsiaalsetele probleemidele, nagu kodanikuks olemine, sotsiaalne õiglus, üksindus või keskkonnakriis.

Kuidas?

Enn ja Kostakis väidavad, et vajame täna midagi, mis muudab väga radikaalselt seda, kuidas oma ühiskonda ja eluolu korraldame. Ilmselt ootab meid ees palju katsetusi ja eksimusi, aga me peame õppima kujutlema alternatiive. Sest kui praegu rohekasvu sihtiv süsteem ei suuda piisavalt tõhusalt tegeleda probleemi algallikaga – ja selle üle, kas suudab või mitte, võib ja peabki diskuteerima! – peame hakkama katsetama teisi ühiskonna korraldamise viise.

Haridus- ja noortevaldkond, õpimaastik kõige laiemalt, sobivad suurepäraselt selleks, et harjutada erinevaid tulevikke.

Nii alustavad TTÜ teadlased tänavu kevadel koostööd laste ja noorte loovuskiirendite võrgustikuga VIVITA, et katsetada, kuidas saaks õppimine olla koostöisem ja aidata vähendada sotsiaalset ebavõrdsust.

Esimene piloot käivitub koostöös laste ja noortega, kes korraldavad lastefestivali maikuus toimuval Tallinn Music Weekil. Korraldusprotsessist saab samaaegselt omalaadne tegevusuuring, kus koos lastega käärivad käised üles ka teadlased, et ühiselt tegutseda ning koos kogemusi ja mõjusid uurida. Nii saavad lapsed ja noored käe valgeks nii festivali korraldamisel kui ka kaasuurijatena.

Sellest, kuidas Ülly Enn ja Vasileios Kostakis näevad võimalusi jõuda teistsuguste lähenemiste kaudu teistsuguste lahendusteni saab lähemalt lugeda noortevaldkonna digiajakirjas MIHUS ilmunud artiklist.

Märksõnad
Tagasi üles