Tema sõnul on Eesti praegu olukorras, kus järjest rohkem alustavatest õpetajatest ei vasta kvalifikatsiooninõuetele. «Neile on vaja luua paindlikud võimalused, et läbida töötamise kõrvalt õpetajakoolitus või arendada kompetentse õpetajakutse taotlemiseks. Eesmärk on luua õpetajatele ja tugispetsialistidele kvaliteetne esma- ja täiendusõppemudel, mis arvestab senisest paremini vajadusega õppida töö ja pereelu kõrval,» ütles Kersna, lisades, et kokku on soovluua vähemalt 550 uut õpetajakoolituse õppekohta aastatel 2022–2025.
Õpetaja keskmine palk üle 2300 euro
Haridus- ja teadusminister puudutas ka õpetajate palka, märkides, et esmärk on jõuda 2025. aastaks selleni, et õpetajate keskmine palk oleks 2336 eurot, mis prognooside järgi moodustaks 120 protsenti Eesti keskmisest brutopalgast. Selleks on järgmisel aastal vaja riigieelarvesse lisada 63,2 miljonit eurot, 2024. aastal 125,2 miljonit eurot ning 2025. aastal 176,7 miljonit eurot. Kokku kolme aasta peale on vaja lisaks 365,1 miljonit eurot.
Eesti keele elujõud on tähtsaim
Keeleõppest rääkides märkis Kersna, et eesti keele arengukava 2021–2035 üldeesmärk on kindlustada eesti keele elujõud ja toimimine Eesti Vabariigis esmase keelena igas eluvaldkonnas. Lisaks ütleb arengukava, et aastaks 2035 on mindud valdavalt üle eestikeelsele haridusele ehk õppetöö riigi ja kohalike omavalitsuste rahastatavates koolides ja lasteaedades toimub eesti keeles. «Eestikeelne haridus tagab kõigile võrdse võimaluse osaleda ühiskonna- ja tööelus ning jätkata õpinguid järgmisel haridustasemel,» rääkis Kersna.
Tema sõnul peab põhikoolides õppivatel noortel olema võimalus jätkata takistusteta järgmisel haridustasemel. Sel õppeaastal omandab statsionaarses õppes põhiharidust vene keeles natuke üle 21 000 õpilase ehk ligi 16 protsenti kõigist põhikooli õpilastest. Eestis on 20 puhtalt vene õppekeelega põhikooli ja 37 keelekümbluskooli. Eesti keel teise keelena põhikooli lõpueksamite tulemused olid möödunud kevadel madalamad kui eelnenud kolmel aastal, tõi Kersna esile.