Tallinna koostööprojekti «Koolilt lasteaiale» käigus valmistasid koolinoored tänavu lastele tunnetusrajad, mis viiakse lasteaedadesse alates sellest nädalast.
Pealinna lasteaiad saavad koolilaste valmistatud tunnetusrajad
Tunnetusraja näol on tegu aktiivõppe meetodiga, kus laps saab õppida tegutsedes ja kogeda avastamisrõõmu, teatas linnavalitsuse pressiesindaja neljapäeval. Õpirada on mõeldud kätega kompimiseks ja palja jalaga tunnetamiseks kas pimesi või avatud silmadega.
Läbi mängulise tegevuse tekib lapsel loomupärane uudishimu, teisalt on õpetajad teadlikult kavandanud strateegia, mis ajendab lapsi omandama uusi teadmisi ja oskusi aktiivses rollis. Raja kasutamine sõltub eesmärgist ning õpetaja ja laste fantaasiast. See sobib nii individuaalõppeks kui ka rühmatööks kõikides vanuseastmetes, arvestades lapse eripära ja eakohaste oskustega.
Abilinnapea Vadim Belobrovtsevi sõnul on projekti «Koolilt lasteaiale» Tallinnas ellu viidud juba kaheksa aastat. «Selle ajaga on õpilased lasteaialastele valmistanud mitmesuguseid arendavaid mängu-, tarbe- või õppevahendeid, sealhulgas teatri- ja matemaatikakohvrid, ETNO rahvariiete komplektid, miniaianduse vahendid, tunnetuskastid ja palju muud.»
«Kõik projektid on saanud alguse õpetajate, lasteaiajuhtide ja tööõpetuse- ning kunstiõpetajate koostöistel mõttetalgutel, kus selgitati välja lasteaia ootused ja valiti välja parim idee. Teostuse üle otsustamisel on alati silmas peetud, et töö- ja tehnoloogiaõpetuse tunnis saaksid praktikat nii poisid kui ka tüdrukud. Tänavu osutus valituks «Tunnetusrada» ehk mänguline keskkonnaharidust ja liikumist ühendav õpitee,» rääkis abilinnapea.
Tallinna Kristiine lasteaia direktor Kaie Hein märkis, et tunnetusraja teeb eriliseks selle mitmekülgsus. «Tunnetusrada saab lõimida nii õppe- kui ka vabaaja tegevustesse, lubades lapsel seda ise loovalt kujundada. Samas on see teadlikult seotud keskkonnaalaste teadmiste andmisega, mida toetavad valdkonnapõhised teemakaardid,» selgitas Hein, kes idee autorina tunneb mänguvahendi iga detaili. «Rada, mis annab võimaluse lapse füüsise, nägemise, mõtlemise ja taju arendamiseks ning millel ei ole vanusepiire, on lapsel väga lihtne kasutada. Õpetajatele on see aga töövahend lastes huvi ja isetegemise rõõmu tekitamiseks läbi mängu. Kõigele lisaks saab iga lasteaed tunnetusraja komplekti jooksvalt täiendada, lähtudes oma väärtustest ja õppesuundadest.»
Tallinnas nüüd juba traditsiooniks saanud koostööprojekti «Koolilt lasteaiale» eestvedajateks on Tallinna Haridusamet koostöös Tallinna Alushariduse Juhtide Ühendusega ning partneriteks Eesti Tööõpetajate Selts ja selle juhatuse esimees, Ristiku Põhikooli tööõpetuse õpetaja Jürgo Nooni ning Tallinna koolid.
Projektis osales 19 kooli: Ristiku Põhikool, Tallinna Kuristiku Gümnaasium, Tallinna Rahumäe Põhikool, Tallinna Kristiine Gümnaasium, Tallinna Mahtra Põhikool, Audentese Erakool, Tallinna Inglise Kolledž, Tallinna Reaalkool, Tallinna Nõmme Gümnaasium, Tallinna Kivimäe Põhikool, Tallinna 21. Kool, Kadrioru Saksa Gümnaasium, Tallinna Heleni Kool, Tallinna Pae Gümnaasium, Tallinna Lilleküla Gümnaasium, Tallinna Südalinna Kool, Gustav Adolfi Gümnaasium, Tallinna Mustamäe Gümnaasium ja Vanalinna Hariduskolleegium.
Kõik koolid, kes projektis osalesid, said linnalt vajalikud töövahendid ja tööriistad ning materjalid mänguvahendite valmistamiseks. «Tunnetusraja» projekti maksumus oli 36 450 eurot.