Praegused teismelised on küll üha teadlikumad, kuid iseendaga kimpujäämisel ja suhete sasipuntra harutamisel vajavad nad siiski oskuslikku abi täiskasvanutelt, rääkisid koolipsühholoog Annaliis Tiidus ning Tagasi Kooli külalisõpetaja Kiira Udu turvaliste suhete teemalises Kuku raadio «Haridusmõtte» saates.
Haridusalgatus Tagasi Kooli viib üldhariduskoolides läbi turvaliste suhete teemal külalistunde, mida on sadakond külalisõpetajat andnud praeguseks üle paarisaja ja rohkem kui viiele tuhandele õpilasele. Udu sõnul on selleks sobivaim vanus 7.- 9. klasside õpilased, sest see on vanus, kus hakkavad lisaks sõbrasuhetele tekkima ka romantilised suhted. Tundide eesmärk on panna õpilasi kaasa mõtleme suhete olemuse üle. Näiteks lahatakse eraldi suhteid sõpradega, perekonnas, trennis ja huvihariduses ning ka veebis. «Eesmärk on üks – olla hoolivam,» selgitas Udu tundide tagamaad ja tõdes, et Eesti on paraku riik, kus on Euroopa Liidu riikidest enim lähisuhtevägivalda.
Suhe iseendaga on tõsine asi
Tiiduse sõnul on tema üheksa aasta pikkuse koolipsühholoogi karjääri jooksul märgata eeskätt seda, et varem väga varjus olnud probleemidest räägitakse avatumalt ja teismelised on julgemad psühholoogile oma muredest rääkimisel. Viimaste aastate ühiskondlikud mõjud on muutnud ka teemade ringi, millega psühholoogid rinda pistavad. Kui varasematel aastatel tuli palju lahendada gängide ja pidudega seotud noorte probleeme, siis nüüd räägivad teismelised üksindusest ja iseendaga kimpu jäämisest. «Teismeiga on enda leidmise aeg, kes ma olen, milliseid suhteid ja kellega tahan. Võimalusi on nii palju, et noored eksivad järjest rohkem ära ja ennast leida on palju raskem. Erinevatel sotsiaalmeediaplatvormidel pakuvat on nii ilus ja kirev, et noorel on raske ennast sellega seostada,» rääkis Tiidus noorte hinges valitsevast segadusest.