Hariduslikule ebavõrdsusesele keskendunud konverentsil toodi ebavõrdsuse sagedasemate põhjustena sotsiaalmajanduslikud olud, ehk teisisõnu vaesus ning lapsevanemate kasinad sotsiaalsed oskused, samuti halvendab laste stardipositsiooni vene keel kodukeelena ja sugu: poistel läheb koolis halvemini, neil on kehvem lugemisoskus, nad jäävad tüdrukutest sagedamini klassi kordama või langevad üldse koolist välja.
«Õpilaste haridustulemuste erinevused on seletatavad tunnuste või teguritega, mis ei sõltu neist endast, nagu sotsiaalmajanduslik taust, vanemate haridus või emakeel,» avas haridusliku ebavõrdsuse sisu Praxise haridusanalüütik Sandra Haugas.
Samas vajab ka haridustulemuste mõiste Haugase sõnul alles lahtimõtestamist: kas see tähendab ainealaseid teadmisi või pääsu kõrgkooli, või on oluline hoopis koolist kaasa saadav personaalne õnnetunne ja vaimne tervis?
Noored Kooli kaheksanda lennu vilistlane ja Tartu Descartes'i kooli õppejuht Kaidi Menšikova leidis, et ebavõrdsust haridusest saab vaadelda ka läbi selle, kas kõigil on võrdsed võimalused, õigused ja ressursid hariduse omandamiseks, ehk mida tuleks teha ja kui kaugel oleme sellest, et haridus oleks võrdne.
Maarjamaa Hariduskolleegiumi sotsiaalpedagoogi Gerli Brifki sõnul on juba esimeses klassis näha, et lävepakk lastel ei ole võrdne. «Kooli eesmärk peab olema seda vahet vähendada. Kõik ei pea minema tippkooli, kuid kõik peaksid saama elus hakkama,» leidis Brifk.
Pere müüs maha koolist saadud arvuti
Menšikova tõi kurva näite selle kohta, kui erinevad on perede võimalused ja väärtused. Nimelt teab ta perekonda, kuhu kool andis distantsõppe ajaks kasutada arvuti. Kui arvutit tagasi tooma mindi, selgus, et see oli häda sunnil maha müüdud.