Roheline mõtlemine koolis ei alga prügi sorteerimisest vaid tähendab võistlemisest ja hinnetega karistamisest loobumist ning väikeseid koole, kus kasvatatakse endale taimne toit ise. Nii kirjeldasid tulevikust hoolivat kooli Kuku raadio „Haridusmõtte“ saates roheteemadel arutlenud Tallinna ülikooli haridus- ja keskkonnapsühholoog Grete Arro ja Sandra Kartau noorte keskkonnaalgatusest Fridays For Future.
Arro sõnul tähendab rohepööre tema jaoks mõistmist, et planeedi piirid on käes ja senine tarbiv eluviis ei saa jätkuda. «Looduse peale ei tasu solvuda, see lihtsalt on nii,» kinnitas Arro. Kartau, kes nimetab end kliimaaktivistiks, kelle üheks regulaarseks tegevuseks on reedesed protestimaskäigud, nimetas rohepööret sootuks lörtsitud mõisteks, mis seostub üha enam rohepesuga, mille tegelik eesmärk on ikkagi vaid majanduskasv. Nii Arro kui Kartau olid seda meelt, et rohelisema elu kasvlulavaks peaks olema kool, kust saaks alguse mõtteviisi tõeline muutus. «Haridus peaks praeguse majandusmudeli ringi mõtestama. Enamik meist, kes me elame palgast palka ei arva, et on mõistlik kulutada esimese kümne päevaga oma palk ära ja siis vaadata, kas kas saab naabrilt juurde. Samamoodi on ka planeediga,» ei ole Arro hinnangul mõistlik selle ressursse ette ära kasutada ja loota, et kõik siiski kuidagi sujub. Väärtustena, mis peaksid koolist kaduma nimetas Arro tootmisele ja teenimisele keskendumist. Kartau lisas sellele konkurentsi, mis sunnib juba lapsena üksteisega võistlema, ehkki elus on märksa enam vaja koostööoskust.
Tuleviku kool kui väike ökoüsteem
«On levinud arvamus justkui tuleks konkurents loodusest, ehkki see on vaid murdosa suhtevormides. Loodus toimib märksa enam tänu koostööle ja sümbioosile,» selgitas Arro. Tulemustele keskendumine õpetab Arro sõnul end väärtustama läbi selle, kas ollakse teistest parem. «Ka täiskasvanuna määratletakse end läbi välise. Selles süsteemis on kõigil, ka tippudel halb olla ja sealt tuleb otsida ka meie laste vaimse tervise probleemide põhjuseid,» rääkis Arro. Kiirustav ja seostamata faktidel põhineb õppimine tuleks tema sõnul asendada aeglase õppimisega, sest tõeline areng toimb pikkamööda. «Kui me õpime kõike pinnapealselt, siis ei saa me ka loodusest aru,» tähendas ta.