Uuringud on näidanud, et erineva võimekusega õpilaste koosõppimine ei kahjusta teiste õpitulemusi, küll aga omab see väikest postiivset mõju erivajadusega õpilastele ning on oluline inimlikkuse ja üldpädevuste õpetamiseks, arutlesid Kuku raadio «Haridusmõtte saates» Tartu Ülikooli õpetajahariduse professor Äli Leijen ja õpetajate liidu esindaja Margit Timakov.
Saatele intervjuu andnud lastevanemate liidu esimehele Kristiine Vahtramäele on kaasava hariduse sisu ja mõiste on jäänud segaseks ja selle tähenduseks peab ta enamasti seda, et tema vaimselt võimekas laps ei saa õppida nii, nagu vajaks ja sooviks, kuna klassis nõuavad õpetaja suurt tähelepanu erivajadusega õpilased. Seetõttu oleks Vahtramäe sõnul õigem moodustada koolides tasemeklassid, kus võimekamad saaksid koos õppida ja nõrgemaid aidatakse järele eraldi klassides. Kaasamine tähendaks sel juhul seda, et koolimaja on neil ühine. «Oluline, et kõik lapsed saaksid käia oma kodukoolis, sest ise ööpäevalasteaias olnuna ei pea ma õigeks seda, kui lapsed peavad käima koolis mõnes teises linnas,» ei pooldanud Vahtramäe samas erikoole.
HEV-õpilaste kaasamise mõju tavaõpilastele
Leijen möönis, et tasemeklassid on igati loogiline mõttekäik, sest homogeenses klassis on lihtsam õpetada. «Kuid Eestis kehtib ühtluskooli põhimõte, mis tähendab, et me ei jaga lapsi klassidesse võimekuse või soo alusel,» rääkis Leijen. Ta lisas, et on riike, kus seda tehakse, näiteks Saksamaal ja Austrias, ning sellisel selekteerimisel on oma negatiivsed kõrvalnähud. «Sageli tuuakse põhjenduseks, miks ei peaks HEV-lapsed koos teistega ühes klassis olema, et nad ei lase teistel õppida. Samas on ulatuslikud meta-uuringud näidanud, et see ei vasta tõele,» viitas Leijen Poola teadlaste uuringule, milles töötati läbi 40 erinevat uurimust ja mille tulemusel ei ilmnenud mitmekesises klassis õppimise puhul negatiivset, vaid pigem nõrk positiivne mõju tavaõpilastele. «Kui tahame õpilasi võimekuse alusel eristada, siis peame ka ausalt ütlema, et liigume kaugele ühtluskoolist, mis on juba vabariigi algusajast toonud meile selle edu, mille üle me hariduses uhked oleme,» leidis Leijen. Leijeni selgitusel on kaasav haridus erineva võimekusega õppijate koosõpetamine ning see võiks toimuda 80 protsendi ulatuses nädalaõppest. «Kaasav haridus ei tähenda alati seda, et õpilane sõltumata sellest, kui suur on tema toe vajadus, peab õppima tavakoolis. Küll aga saame rääkida sellest, et õpilased, kes vajavad tõhustatud tuge, saaksid õppida tavaklassis,» selgitas Leijen.