Kui õpilane tunneb õpitud oskusest rõõmu ja saab ka ilma kõrvalise abita õpitavast aru, siis on tegemist hea õpikuga, olid mõtted, mida edastasid Kuku raadio „Haridusmõtte“ saates Avita kirjastuse matemaatikaõpikute autor Kärt Matiiseen ja Koolibri kirjastuse peatoimetaja Kadri Rahusaar.
Arutledes selle üle, mis on üldse õpik ja kellele on see mõeldud leidis Matiisen, et õpik on ühteviisi vajalik töövahend nii õpetaja kui õpilase jaoks. „Õpik on süsteemne järgnevuste kogum, mis loob valdkonnast arusaamise,“ defineeris ta. Rahusaare hinnangul on õpik aga rohkem suunatud õpilasele ja mõeldud selleks, et õpilane saaks selle toel ka iseseisvalt õppida või õpetaja jutule lisatuge otsida.
Kümme aastat kehtinud riiklik õppekava on toonud õpikute turule teatud rahunemise, kuna kõikides kooliastmetes on kõik vajalikud õpikute komplektid olemas ning seetõttu uusi õpikuid enam niimassiliselt peale ei tule. Uue õpiku koostamise vajaduse taga on Matiiseni sõnul enamasti muutused ühiskonnas ja koolis. „Autorite hulgas on praktikuid, kel on kogemus, kui keerulist ülesannet on võimalik tunni jooksul õpilastele anda ja milliste ülesannete järgi on vajadus, see on kogemuspõhine,“ selgitas ta. Millist õpikut õpetamisel kasutada, sõltub Matiiseni selgitusel mitmest asjaolust. Esiteks, kooli võimalustest, kas kool saab lubada mitme erineva õpikute komplekti soetamist, nii et üks oleks kodus ja teine koolis. Teiseks, õpilaste erinevast võimekusest. „Kui mul on üks õpilane, kel on reaalse mõtlemise peale annet ja teine, kelle jaoks on matemaatika tõeline väljakutse, siis ma ei saa neid sama õpikuga õpetada, tulemust ei oleks,“ tõdes Matiisen. Ta lisas, et valikuid mõjutavad ka õpetaja enda arusaamad õpetamisest, tema empaatiavõime ja muidigi ministeeriumist tulevad ning kohati heitlikud soovitused ja ettekirjutused. „Minule on oluline, et ma saan aru, milline ülesannne millisele õpilasele sobib, et õpilane läheks õitsele ja tajuks edu. Kui õpik õpilast ei aita, siis ma valin mingi teise materjali,“ kirjeldas Matiisen otsuste tagamaad.