Kuigi ülikoolides on üksikuid õppejõude, kes libisevad loengust loengusse üheülbalise Powerpointi slaidiesitlusega ning tudengeid, kelle põhienergia kulub õppimise asemel töötamisele, võib Eesti ülikoolide kõrghariduse kvaliteediga üldiselt rahul olla, leidsid üliõpilaste esindaja Marcus Ehasoo ning Eesti kutse- ja kõrghariduse kvaliteedi agentuuri juht Heli Mattisen Kuku raadio saates «Haridusmõte».
Saates jäi kõlama veendumus, et kindlaim kõrghariduse kvaliteedi näitaja on see, kui nähtavad on siinsed tudengid ja õppejõud rahvusvahelisel tasandil. Ehasoo sõnul võiks aga kõrgharidus olla veel sisukam, kui üliõpilased saaksid keskenduda vaid õppimisele. Uuringute põhjal on Eestis väga kõrge töötavate üliõpilaste osakaal ja ka Ehasoo tõi välja, et alates teisest kursusest töötavad pea kõik tudengid. Alternatiivina pakutav õppelaen on Ehasoo sõnul ajale jalgu jäänud. «Õppelaen ei kõlba kuskile, proovige sellega elamise ja toidu eest maksta, kaua sellega ellu ei jää,» ütles ta ja lisas, et loomulikult mõjutab töötamine õppeedukust ning tekitab lisapingeid.
Tudengitelt peaks rohkem nõudma
Mattiseni sõnul on kõrghariduse kvaliteeti raske üheselt hinnata, sest see koosneb paljudest komponentidest. Ta leidis, et kõrghariduse kitsaskohti ei saa panna vaid selle arvele, et üliõpilased käivad tööl. «Tegelikult on ka neid tudengeid, kes ei tööta ja neid, kes ei tööta raha pärast. Meie eksperdid on öelnud, et ülikoolid ei esita tudengitele piisavalt väljakutseid. Suhtumisega, et nad käivad ju tööl, ärme anna koduseid töid ja katsume kõik loengus ära teha, on kohati mindud kergema vastupanu teed,» leidis Mattisen. Tema sõnul olekski oluline murda ülikoolides levinud suhtumist õppimisse. «Kõrghariduse probleem ongi selles arusaamas, et õppejõud näeb ennast sellena, kes õpetab ja üliõpilase vaates tähendab see sama: õppejõud peab teda õpetama. Mida aga vaja oleks, on see, et õppejõud mõistaks, et tema ülesanne on toetada üliõpilase õppimist ja üliõpilane mõistaks, et õppimine ongi tema töö,» selgitas Mattisen.