Kaugõppesse liikumist toonud koolid ja õpetajad said tunnustuse

Copy
Tunnustuse pälvinud õpetajad Käärikul
Tunnustuse pälvinud õpetajad Käärikul Foto: Sven Zacek

Vastse kooliaasta alguses kogunesid haridusuuendusprogrammiga «Liikuma kutsuv kool» liitunud koolid Käärikule, kus anti üle kaugõppeaasta tegija tiitlid neile, kes segaste olude kiuste säravate algatustega silma paistsid.

Pandeemiaaeg kasvatas drastiliselt Eesti laste istumis- ja ekraaniaega. Ometi leidus ka kaugõppeaastal koole ja pedagooge, kes leiutasid uusi viise, millega õpilaste ja õpetajate kodustesse koolipäevadesse liikumisvõimalusi juurde luua.

«Distantsõpe muutis koolielu tublisti vaesemaks – ära jäi palju ühist ja spontaanset, isegi seni täiesti tavapärased vahetunnid kadusid koos kooliuste sulgumisega,» selgitas Merike Kull, Tartu Ülikooli liikumislabori juhataja ning kaugõppeaasta tegija konkursi üks eestvedajatest. «Koolielu kolimisega ekraanide taha haihtusid ka paljud liikumist sisaldavad tegevused – vaheldust pakkuvad õuevahetunnid, juhuslikud mängud koridorides, sirutuspausid tunni ajal ja väljasõidud.»

Kaugõppeaasta tegija tiitli said inimesed ja koolid, kes kaugõppe ebaselges olukorras uute, sageli enneolematute lahendusteni jõudsid ja sedasi liikumist sisaldavad tegevused koolitundi, vahetundi ja vabasse aega tagasi tõid. «Väga palju rõõmu tegi see, et kui päris vahetunnid katkesid, hakkasid kooolid ise aktiivseid vahetunde leiutama, et lapsed toolilt püsti meelitada. Näiteks üks põhikool vedas eest tervet seeriat liikumisvahetunde, kus lisaks kooliperele näitasid tegevusi ette ka kohalikud tuletõrjujad, politseinikud, linnapea, naaberkoolide õpetajad, lasteaialapsed ja isegi kaks kassi,» rääkis Kull.

Kaugõpe lõi mõrad sisse ka kooliperes ühtsustunnet tekitavatele üritustele – harjumuspärasel viisil ei saanud korraldada ei spordipäevi, advendilaatasid, õpetajate üritusi ega tantsupidusid. «Hea oli näha, et leidlikkus siingi alt ei vedanud,» ütles liikumislabori meeskonnaliige ja Aasta Tegija koordinaator Janne Jaagant. «Nupukad koolid kolisid liikumisüritused veebi üle ja otsisid neile ligitõmbava vormi, näiteks õpilasi õue meelitavate väljakutsete või õpetajaid toetavate ühiste pärastlõunaste treeningutena. Nii ei pidanud ära jätma ei siduvaid üritusi ega liikumist.»

Kaugõppeaasta tegijate tänutseremoonia toimus liikuma kutsuvate koolide iga-aastase sügisseminari raames. Lisaks 11 kooli esindajatele lahkus kaugõppeaasta tegija tiitliga Käärikult ka sihtasutus Eesti Terviserajad, kelle loodud ja hooldatud loodusrajad pakkusid nii kooliperedele kui teistele tänuväärset võimalus pandeemia ajal turvaliselt looduses liikuda.

«Liikuma kutsuv kool» on Tartu Ülikooli liikumislabori ja koolide koostöös loodud haridusuuendusprogramm, mille siht on muuta liikumine Eesti koolipäeva ja koolikultuuri loomulikuks osaks. Programmiga liitunud 148 koolis õpib kokku enam kui 40 protsenti kõigist üldhariduskoolide õpilastest.

«Liikuma kutsuva kooli» aasta tegija konkursi eesmärk on märgata ja tunnustada koole, õpilasi, õpetajaid, koolijuhte, omavalitsusi ja teisi asutusi, kes seisavad liikumissõbraliku koolikultuuri eest. Tavapäraselt on konkursil kümme kategooriat, kaugõppeaasta tegijaid otsiti aga esimest korda.

Tagasi üles