Loo tellimiseks pead olema sisse logitud Postimees kontole.
Logi sisse
Sul ei ole kontot?
Loo Postimees konto

Õpetaja: kodu ja kooli koostööks ei piisa pinali ostmisest

Õpetaja Kätlin Kallas ümiseb pingete maandamiseks Orelipoisi laulusõnu FOTO: Erakogu

Õpetajal lasub tohutu vastutus noorte maailmapildi kujundamisel, ta võib teha, kuid ei tohi kunagi muutuda ükskõikseks, leiab Loova tuleviku kooli õpetaja Kätlin Kallas uue kooliaasta eel.

Kallase sõnul on tal tekkinud tava jälgida sügise hakul poodides koolitarbeid valivaid lapsi ja vanemaid ning kui augusti algul näeb värviliste riiulite ümber tiirlemas ainult mõnda õhinapõhist vanemat, kelle laps ilmselt alustab esmakordselt kooliteed, siis mida aeg edasi, seda närvilisemaks muutub õhk. Kallas kirjeldas üht juhtumit, kui ta sattus pealt kuulma ühe koolitarbeid ostva vanema pahurat kommentaari: «Ma tõesti ei tea enam, mida nad seal koolis tahavad.»

«Esmalt mind ehmatas see väljaütlemine, sest loomulikult ma tundsin ennast «selle kellenagi», kes tekitab oma tahtmistega stressi. Võtsin isiklikult, ühesõnaga,» tunnistas Kallas. Õpetaja kirjeldusel hakkas tal järgmisel hetkel aga kuklas kummitama Orelipoisi tuntud lauluviis ja isiklikuks mantraks kohandatud sõnad: «Kui tahad olla vaba, siis ära võta isiklikult.»

Kallase sõnul on see mantra tööriist, mida on temal hea kasutada koolis, kui õpilase või lapsevanema kommnetaarid kriimustavad. Ta tõi näiteks õpilaste öeldud laused nagu: «Õpetaja, sul on vale kuupäev tahvlil!» või «Õpetaja, sul on minu töö valesti parandatud». Kallase kinnitusel ei tasu sellistel puhkudel solvuda. «Õpetajal on õigus olla ekslik inimene, kes andeks palub ja andeks saab,» leidis ta.

Kallase sõnul on tema kogemus õpetajatöös näidanud, et sujuvaks kooli ja kodu vaheliseks koostööks alati ainult pinali ja kirjutuslaua hankimisest ei piisa. «Nagu üks lapsevanem ütles, see on alles jäämäe tipp,» märkis ta. «Kuna koolis võib ette tulla emotsionaalseid telefonikõnesid, ümarlauavestlusi, konfliktseid olukordi, mis kõik vajavad tasakaalukat õpetajat, siis julgustangi õpetajaid aktiivselt osalema erinevatel täiendkoolitustel, mis aitavad keerulistes olukordades lippu kõrgel hoida,» pakkus Kallas lahendust keeruliste olukordadega toime tulemiseks. Samuti võib õpetaja tema sõnul soovitada lapsevanematele sobivaid arendavaid koolitusi.

Kallas tõdes, et õpetajal lasub suur vastutus noorte maailmapildi kujundamisel. «Ilmselt on ta üks suurimaid mõjuisikuid kõikide teiste instagrammerite, juutuuberite ja tik-tokkerite vahel. Meil kõigil on veel üks ühine väljakutse - peame kokku puutuma kommentaaride ja alati mitte nii konstruktiivse tagasisidega. Solvumine on seejuures aga igaühe enda valik,» arutles Kallas.

Kõige hullem, mis koolis võib juhtuda on aga Kallase hinnangul see, kui õpetaja on või muutub oma töö suhtes ükskõikseks. «Ükskõikse õpetaja sulest ei tule tunde, mis õpilasi edasi kannaks ja toetaks,» teab Kallas. Ta meenutas ühte nalja, mis ringles tema enda õpetajakoolituses ja kõlas nii, et õpetaja ei tohiks kunagi öelda, et talle meeldivad lapsed, sest see pidavat õpetajale kahtlase kuulsuse andma, mis ajalehe esikaanele viib. «Hea nali küll, aga ma leian, et õpetaja ei saa ka kanda südamel silti «Vabu kohti ei ole!»,» on Kallas veendunud.

Tagasi üles
Back