Eesmärk tõsta õpilaste ja õpetajate digipädevust
Uuringus on kavas kasutada erinevaid teste ja küsimustikke, et mõista õpiprotsessi tulemusi. Nii hinnatakse õpilaste loodusteaduslikku pädevust, suhtluspädevust ja matemaatikapädevust. Hindamisel eristatakse analüüsioskust, kavandamisoskust, tõlgendamisoskust, uurimuslikke ja ainealaseid teadmisi. „Kõigi nende osas saame õpilasele ja õpetajale öelda, mis on tase ja millele peaks edasistes õpingutes tähelepanu pöörama,“ lubas Pedaste.
Ainealaste pädevuste kõrval jälgivad uurijad muutusi õpilaste üldistes pädevustes, näiteks digipädevuses, sotsiaal-emotsionaalsetes oskustes või tegevusvõimekuses. Tegevusvõimekus näitab millised on õpilaste alternatiivsed valikud digimaailma võimaluste kasutamisel ja kuidas nad saavad nende põhjal otsuseid teha. „DigiEfekti“ projekti eesmärk on mõista, kuidas pikema perioodi vältel erineval viisil digimaterjale kasutades muutuvad erinevad õpitulemused. „Loodame DigiEfekti tulemusel öelda, mida teha ja mida mitte teha - nii tunnis kui ka kodutöödena, nii füüsiliselt koos kui ka distantsõppel õppides,“ selgitas Pedaste.
Uuringu tulemused on Pedaste sõnul vajalikud ka õpetajakoolituse muutmiseks. TALIS 2018 uuring näitab, et vähem kui kolmandik Eesti õpetajatest tunneb, et nad on info- ja kommunikatsioonitehnoloogiate võimaluste kasutamiseks hästi ette valmistatud.
Uuringu ühe olulise lisväärtusena näeb Pedaste, et andmed on plaanis anonüümsel kujul teha vabalt kättesaadavaks kõigile. „Mul on endal unistus, et meie uuringu põhjal sünnib 100 lõputööd. Andmete ja tulemuste vaba jagamine on tänapäeva teadusmaailmas ilus ja inimkonnale kasulik üha kasvav trend ja soovime siin oma panuse anda,“ sõnas Pedaste.
Uuringus osalevate koolidega viiakse lähikuudel lõpuni pilootuuring. Põhiuuring peaks läbi saama tuleva aasta mais ja lõplikud tulemused selguma 2023. aasta kevadeks.
Projekti kohta saab lugeda siit