30. ja 31. tund sellest kursusest on pühendatud propagandale. Teemat avab fotograaf Kaupo Kikkas, keda küsitleb Maia Klaassen.
Pildi ja videoga manipuleerimine
Foto ja videovahenduskeskkonnad koguvad populaarsust. Youtube, Instagrami ja Snapchati kõrvale on tekkinud TikTok ning on selge, et areng on suunatud visuaalse materjali loomise ja jagamise peale.
Erinevalt tekstis ei eelda pildi vaatamine ja seal oleva sõnumi «lugemine» selle tegijaga sama keele rääkimist. Pildist saame aru sõltumata sellest, mis keeles rääkis selle tegija. Pildi kaudu on võimalik rääkida kõigest sekunditega ära pikk lugu ning emotsiooni tekitamiseks ei pea looma pikki kirjeldusi.
Öeldakse, et pilt räägib rohkem kui tuhat sõna. Sel ütlusel on järjest rohkem tõsi taga. Üha kiirenevas maailmas tarbitakse meediat läbi piltide, kuna need võimaldavad kiirelt mõista lugu või sõnumit, mida öelda tahetakse. Seda juhtub nii ajakirjandust tarbides, aga ka sotsiaalmeediast info saades.
Kuidas on aga lood pildil oleva info tõesuse või selle kontrolliga?
Kas pildil olev info on alati tõene ning see lugu, mida meile seal räägitakse ja mida uskuma hakkame, alati korrektne. Piltide, videote ja muude visuaalsete materjalide kaudu räägitakse üha rohkem lugusid ning nii, nagu on kasvanud kujutiste kasutamine loo jutustamisel on kasvanud ka kujutistega manipuleerimise hulk.
Instagramist rääkides on avalik saladus, et sealt nähtav elu ei ole väga sageli see, mida postitaja igapäevaselt elab. Fotod on lavastatud, ilustatud ja poseeritud ning kuigi me enamus seda teame, võtakse ikkagi ka seal olevat «lugu» eeskujuna ning see annab juba tagasilööke.