28. ja 29. tund sellest kursusest on pühendatud propagandale. Teemat avab psühholoogilise kaitse ekspert Uku Arold, keda küsitleb Maia Klaassen.
Propaganda ja mõjutustegevus
Võitlus meelte pärast on muutumas üha intensiivsemaks. Seda teevad riigid enda elanike vastupanuvõime säilitamiseks või teiste riikide elanike vastupanuvõime vähendamiseks. Poliitilised ja muud ideoloogilised grupeeringud teevad seda oma veendumuste levitamiseks ja poolehoidjate leidmiseks ning sellisest tegevusest pole puhtad ka usulised rühmitused.
Eesti on oma asendist ja ajaloost tulenevalt põhiliselt Venemaa propaganda sihtmärgiks.
See kannab üheaegselt mitut eesmärki.
- Ühelt poolt püütakse sellega mõjutada Eestis elavaid, vene keelt kõnelevaid elanikke;
- teisalt proovitakse eestikeelsesse inforuumi sisse suruda lõhestavaid sõnumeid;
- kolmandaks kasutatakse Eestit Venemaa elanike siseriiklikuks mõjutamiseks, et Eestit halvas valguses näidates suurendada nende lojaalsust oma riigi vastu.
- Neljandaks eesmärgiks on Eesti maine halvendamine erinevates liitlasorganisatsioonides, olgu selleks siis Euroopa Liit, NATO või mõni teine, et seeläbi ka üldist ühtsust murendada.
Jättes kõrvale ettevõtted, toimub Eesti-siseselt inimeste mõjutamine enim poliitilistel muudel maailmavaatelistel eesmärkidel. Seda tehakse avalike sõnavõttude, arvamuslugude, poliitreklaami kaudu, aga ka aktiivse tegevuse kaudu sotsiaalmeedias.
Sotsialmeedias tuleb olla tähelepanelik
Sotsiaalmeedia on tänuväärne koht inimeste mõjutamiseks ja suunamiseks endale sobivas suunas. Seal saab luua enda kontrolli all olevaid infokanaleid, mida keegi teine ei pääse mõjutama, ega seal olevat infot korrigeerima.
Sotsiaalmeedia grupis või lehel õnnestub ehitada enda sõnumeid edastav, toetav ja taastootev keskkond, kus saab oma poolehoidjaid kinni hoida, neile jagatavat sõnumit kontrollida ning teisitimõtlejaid välja filtreerida.