TUNNI TEEMAD: Algoritmid ja personaliseeritud sisu
Sõna algoritm on hakanud üha rohkem tulema tavainimese kõnepruuki ja igapäevaellu. Sellest räägitakse palju ning seda peetakse suuremate sotsiaalmeediakeskkondades tekkinud jamade põhjustajaks.
Algoritm ei ole oma olemuselt ei hea ega halb, see on vahend meie aitamiseks ümbritsevas infouputuses orienteerumisel. Algoritm on loodud selleks, et aidata saada kätte kõige olulisem info.
Algoritm on masin ja ta käitub nagu masin ning seda masinat on võimalik mõjutada ja petta ning seda on ka arvukalt tehtud.
Teine murekoht algoritmidega on just see personaliseeritus ehk meie andmete põhjal valitud sisu.
Algoritmid ja personaliseeritud sisu
Algoritmid on tänase, infost üleküllastunud elektroonilise keskkonna vaieldamatu ja möödapääsmatu osa. Algoritme on süüdistatud inimeste radikaliseerimises, kaheldava väärtusega sisu leviku võimendamises ja paljus muus. Avalikus ruumis jääb mulje, et ka kõigis Facebookiga seotud hädades on süüdi algoritm. Ometigi ei ole algoritm halb ega kõige kurja põhjus.
Algoritm on samm-sammuline tegevusjuhis, juhend, eeskiri mingi tegevuse sooritamiseks või eesmärgi saavutamiseks. Kõige sagedamini kasutatakse seda terminit matemaatilise ülesande lahendamiseks.
Näiteks, kui meil on Facebookis 500 sõpra, kes postitavad keskmise aktiivsusega, kokku näites 300 postitust päevas ehk üle kümne postituse igas tunnis. Meil kellelegi poleks aega neid kõiki läbi lugeda ning siis sõltuks iga konkreetse postituse tähelepanu saamine sellest, mis hetkel on see postitatud ja palju meil on aega kõigi postituste lugemisele kulutada. Tõenäoliselt jääks suurem osa neist postitustest lugemata.