Kuna minu oskused ja tahtmised juhatasid mind haridusmaastikule, siis just seetõttu tahan jagada oma tähelepanekuid esimese veerandi põhjal: kuidas mina koolipere liikmena olengi kool ning kuidas saan mängida koolielu kujundamises olulist rolli.
5. oktoobrist hakkas Postimehe haridusportaalis ilmuma alustava õpetaja päevik, mille autoriteks on Noored Kooli programmi 14. lennu osalejad Aleksei Jašin ja Kärt Lehis.
Enne, kui lugeja süüdistab mind klišeelike – või veelgi hullem absolutistlike – loosungite kasutamises, jagan teiega maakooli konteksti. On privileeg töötada koolis, kus on kokku vaid 90 õpilast. See tähendab võimalust kõnetada kõiki õpilasi nimepidi ning vestelda igaühega eraldi vähemalt korra kuu jooksul. Nii avaneb lõputu potentsiaal kujundamaks käitumiskultuuri ja traditsioone, kui vaid oleks oskusi ja tahtmist.
Nädala eest sattusin pärast tunde mängima malet õpilasega, kes korraldas samal päeval kakluse. Otsustasime direktoriga, et peale vestlust õpilasega direktori kabinetis ei järgne represseerivaid karistusi, vaid toimub hoopis vestlus konfliktide lahendamise teemal malemängu formaadis. See on võimalik tänu sellele, et õpilane usaldab õpetajat ning parimal juhul neil on mingi ühine tegevus tunnivälisel ajal. Raske on ette kujutada, kuidas selline lahendus võiks toimida suures linnakoolis, kus paljude õpilasteni jõudmine nõuab kolmekordset pingutust.
Viimasel nädalal enne vaheajale minekut toimus meie koolis 1.-4. klasside üldkoosolek. Minu suureks üllatuseks tuli koolijuht õpetajate juurde küsimusega, kuidas tahaksime seda korraldada. Tema poolt olid vaid üldised teemad ja palve, et kollektiiv lööks aktiivselt kaasa.